Det kan vara både frustrerande och skrämmande att köra bil i Addis. Folk, djur och fordon överallt. Köer. Och så de galningar som ska glida upp bredvid en, veva ner rutan och följa med, sida vid sida, pratandes. Som om ens fokus inte behöver ligga på vägen!

Hur som helst så gömmer det sig ändå någon sorts hat-kärlek inom mig för trafiken i denna storstad. För den här staden tänker och agerar lite som mig. “Du ger verkligen intryck av att vara helt förvirrad när du kör…” sa mannen bredvid mig när jag tog mitt svenska körkort för några år sedan. Men efter en lång konstpaus la han till “…men du räddar ju alla konstiga situationer som du försätter dig i, så du får körkortet ändå”.

Ungefär så funkar ju de flesta trafikanter här i Etiopien; de kör lite hur som helst och överallt! Plötsligt kan man möta en bil åkandes i motsatt riktning i en rondell. Eller så blir en tvåfilig väg plötsligt trefilig för att sedan bli enfilig. Och snart kommer en grop i vägen. Eller en häst. Eller en stillaståendes lastbil. Flera gånger har jag tvingats parera mellan rullstolar mitt i en rondell.

Förvirrat.

Men oftast går det fint!

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

