sjukdom

november 26, 2015 — 4 kommentarer

Att vara sjuk här i Etiopien blir ofta lite annorlunda än i Sverige. Människor lägger sig liksom i lite mer. På gott. Och ont.

Jag har under ett par veckor gått runt och hostat pinsamt högt och mycket. Ibland har jag (inte minst under möten eller åkandes i kommunaltrafiken) försökt kväva hostningarna, vilket bara resulterat i ännu mer kaotiska hostanfall och medresenärers blickar.

Flera gånger har jag blivit stoppad av okända människor på gatan som velat ge mig råd för hostan; Ät vitlök. Stanna hemma. Det mest oväntade rådet (vilket jag fått av två olika främlingar) har varit att äta mer jordnötssmör, gärna utblandat med varmt vatten.

Så då är alltså reklamen på jordnötsburken sann ändå?

imag0612.jpg

Förutom jordnötssmör så har jag tvingat mig själv att äta honung blandat med vitlök, rostade kaffebönor och massor av te. Dessutom har jag andats in diverse kokta örter vars starka doft velat öppna luftvägarna. Jag är osäker på vad som verkligen hjälper, men jag måste medge att jag tycker att denna naturläkemedelkonst är spännande. Även om det också finns en baksida av den, då många människor hellre och kanske endast sätter sin tilltro till den och inte till sjukhusens läkare. Detta p.g.a saknad kunskap eller saknade ekonomiska resurser att ta sig till sjukhus/köpa medicin.

Igår tog jag i varje fall mitt förnuft till fånga och lyssnade på min vise man och begav mig till det nyöppnade sjukhuset med sina fina lokaler och duktiga läkare. Vad tacksam jag är över att vi faktiskt har tillgång till ett sådant sjukhus! Där fick jag bästa tänkbara hjälpen och det konstaterades snabbt att jag har lunginflammation. Så med en stor påse mediciner begav jag mig hemåt och kröp ner i sängen. Och med en bra bok ligger jag nu här.

Och från sängen kan man ju, allt i enlighet med denna kultur, fortsätta sina relationer. Nu med människor sittandes vid sin sida. DET mina vänner, undanbeder jag mig dock imorgon!

4 responses to sjukdom

  1. 

    Frida vi önskar dig god bättring och en skön avkopplande stund i sängen med en god bok! Allt gott och kramar Svärmor o svärfar.

    Gilla

    • 

      Tack! Alla sätt att få tid till att läsa en bra bok, måste väl ändå anses som bra sätt? Så den här veckan får jag tacka sjukdomen. 😉 (värre är det för Andreas som får sköta marktjänsten).

      Gilla

  2. 

    Oj! Krya på dig! Va bra att ni har bra läkarvård!

    Gilla

Kommentera

