Frisören

december 29, 2015 — Lämna en kommentar

Att besöka frisören är alltid ett äventyr! Just nu sitter jag nedsjunken i en skön snurrstol och undrar vilken färg mitt hår kommer ha om ett  par minuter när jag vandrar ut härifrån. Frisören är övertygad om att det blir vackert och jag väljer att tro på honom.

image

För ett par veckor sedan fick killarna följa med till barberaren. De visste precis hur de ville ha sina nya frisyrer; kort på sidorna, lite längre mitt på och så lång lugg så de skulle kunna forma tuppkammar eller snedluggar. Vi förklarade och visade och frisören frågade och hummade och nickade.

Så började han klippa sexåringen. Frisören bredvid började samtidigt klippa en etiopisk man i sextioårsåldern.
Jag är osäker på vad gentlemannen bredvid önskat sig för frisyr, men frisörerna klippte på millimetern lika. Det var som om de synkat varenda rörelse de gjorde: upp med saxen. Raka på kanten. Kamma. Klippa. Lika, samma. När den andra frisören började dra i sextioåringens lugg och åter plockade fram saxen hoppade jag dock fram och stoppade vår frisör. Rör inte luggen!!
”Bara lite, lite. Den måste ju vara kort och rak.” svarade han. Eeeh, nej! ”Men så där är väl bra” sa han och pekade på mannen bredvid som just fått din afrikanska lugg kapad ett par millimeter från hårfästet. Så som det brukar vara.

Visst är kort lugg okej. Men vi behöver kanske inte alla gå ut genom dörren stöpta i exakt samma form? Vill en liten pojk ha lång lugg så borde det väl kunna ordnas?

Jag vann tillslag diskussionen med frisören och ut sprang våra grabbar nöjda och glada med sina långa, något sneda frisyrer. Hade de kunnat så skulle de gärna färga sina luggar gröna också, men där gick visst gränsen för vad vår snälla frisör kunde trolla fram.

Nu är även jag klippt och färdigfärgad och redo att möta gatulivet här utanför. Färgen blev något mer åt det lila hållet än vad jag tänkt mig. Men en kortklippt lugg slapp jag, så även jag springer nöjd och glad ut genom dörren.

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

