Veckans fem i topp

januari 3, 2016 — Lämna en kommentar

Jag kan ibland snurra till det i tankarna och börja fundera på hur pass mycket jag egentligen gillar Etiopien. Väldigt onödigt, enligt min man. Och beroende på dagskondition kan svaren te sig rätt olika. Men en sak är säker; frågar du mig idag så kommer svaret bli att jag älskar detta land! Inte bara dess invånare och dess sköna klimat, men hela kittet! Anledningen till min glädje är troligen att vi just gjort ett välbehövligt luftombyte och lämnat Addis för fyra sköna dagar.

Det har för närvarande lugnat ner sig på vägarna runt huvudstaden och vi bestämde oss hastigt för att det var läge för en utflykt. Så vi packade och drog söderut, mot Simbo och fyra dagars vila och nya vyer.

Familjen Thornell gör ofta listor, så här kommer semesterns fem i topp. Vi är alla rörande överens!

  1. Att bestiga ett berg! Av någon anledning så är både Andreas och våra två äldsta söner överentusiastiska när det gäller berg. De ska bestigas, gärna klättrandes på alla fyra enligt de två yngsta musketörerna. Helst ska det vara högt och lite farligt också. Jag brukar säga att vi ju redan bor på toppen av Kebnekaise (Addis ligger 2.355 m.ö.h), men det räcker tydligen inte. Lägligt nog låg Simbo resort som vi bodde på vid foten av ett litet berg (väldigt högt berg, om du frågar mig), så det skulle naturligtvis bestigas. Härligt var det! Och vackert blev det! Och där högst upp på toppen bodde det massor av folk i sina små hyddor, och varenda dag klättrar de ner för berget med sina kläder, barn och getter för att tvätta i sjön.

Dec. 2015 321

Dec. 2015 256

Dec. 2015 328

Dec. 2015 349

Dec. 2015 237

Dec. 2015 371

 

2. Att rida längst Langanos stränder! Jag som verkligen inte kan galoppera, galopperade ändå och kunde inte låta bli att skrika av förtjusning. Och barnen njöt!

  1. Dec. 2015 064
  2. Dec. 2015 077
  3. mars -15 080
  4. Dec. 2015 069

 

3. Att åka på Safari och på nära håll få se världens snabbaste fåglar: strutsar! Det här med ”världens snabbaste” är väldigt viktigt för somliga i  familjen och ”världens snabbaste – vad som helst” är alltid ytterst spännande att se! Vare sig det är Haile Gebrselassie, en gepard eller en struts. Dessutom fick vi se hundratals flamingos på en stor salt-strand, massor av antiloper, stora vildsvin och spännande heta källor. De där heta källorna var ytterligare en sak som mamman i familjen ansåg lite läskiga då det bubblade, kokade och rykte mellan stenarna som vi gick på. Tydligen tar det endast fem minuter för ett ägg att bli hårdkokt i det där vattnet och människor blir ofta friska av att inandas vattnets ångor. Vad som händer om man trillar i lät jag bli att fråga.

Dec. 2015 190

Dec. 2015 136

Dec. 2015 157

Dec. 2015 168

 

4. Att bada! Och bada och bada och bada. Och bada.

Dec. 2015 287

 

5. Och sist men inte minst så fick vi oss årets första glass (faktiskt den första glassen sedan vi lämnade Sverige i somras) i en plastmugg på vägen hem. Så våldsamt god!

Dec. 2015 448

 

Så nu är vi hemma igen och redo för en ny arbetsvecka! Sa jag att jag gillar Etiopien?

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

