En bubbla med sprickor

januari 12, 2016 — Lämna en kommentar

Det är lätt att leva i en liten inskränkt bubbla.

Det är skrämmande enkelt att fortsätta sin vardag omedveten om det som sker strax utanför vardagsrumsfönstret. Min tisdag kan fortgå med översättningsarbete och bibelstudier in i det oändliga. Jag kan irritera mig över att det inte finns något socker att få tag på eller att geten på vår baksida bräker för högt.

Kanske kan man tro att bubblan blir mindre tydlig när en flyttar till andra sidan jorden. Men sanningen är att man ganska enkelt kan blåsa upp en liten bubbla även här i Addis.

Vad tacksam jag då blir över dem som förmår väcka mig! Som placerar sin sylvassa nål rakt in i min bekvämlighet. Som får siffror och statistiker att bli liv och verklighet. Sanningen är inte särdeles rolig, men jag omfamnar den och vill gärna försöka ta den till mig.

Juni, 2015 DireDawa Frida 171

Inte långt härifrån sitter det nämligen en farbror till min vän. Och han törstar. Där står en liten kusin. Och hon har inga tårar kvar.

Juni, 2015 DireDawa Frida 063

Kvinnan vars hydda jag besökte för ett par månader sedan blickar ut över ett hopplöst torrt landskap.

Svälten är så nära mig. Jag ser den inte här. Men jag hör mina vänner tala om den.

Väderfenomet ”el Nino” hotar att släcka miljontals människors liv. Boskap dör och med dem den enda källan till inkomst. Detta har redan pågått i många månader. Det är en katastrof.

Bara i Etiopien fruktas över 10% av befolkningen att drabbas. Och de drabbas hårt.

Juni, 2015 DireDawa Frida 126

Detta är mitt land. Det är mitt folk. Det är människor jag vill älska.

Det är människor jag vill dela min bubbla med. Alternativt spräcka min egen bubbla och kliva närmare deras verklighet.

Kan vi inte försöka göra det tillsammans?

För faktum är att det inte bara är mitt folk, utan det är våra medmänniskor. Det är vår värld.

 

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

