Vissa dagar är helt enkelt bra dagar.

januari 25, 2016 — 1 kommentar

Vissa dagar vill man helst glömma bort.

Förra torsdagen var en sådan dag. Full av huvudvärk, irritation och bråk. Bilköer och en evighetslång jakt efter bensin som var slut på varenda mack jag testade. Allt övrigt jag skulle inhandla var också yellem och även den människa jag skulle träffa var yellem (slut, borta, försvunnen)!. Och naturligtvis gick elen just när arbetsdatorn var som mest oladdad så även de uppgifterna blev ogjorda.

En sådan dag vill man helst glömma. Och ibland finns det lite för många av dem.

imag2723.jpg

Men så kommer det en dag då allt funkar. Varenda sak jag ska köpa finns, om inte i första affären så åtminstone i tredje. Människor dyker upp när de ska och jag hinner skriva det som ska skrivas, utan att elen försvinner.

Dagen idag är en sådan dag. Inte en kö så långt vägen når. I affären säger de som vanligt att sockret är slut. Men strax kommer chefen smygande och viskar att jag kan få en påse som han gömt undan. Tack käre du, nu ska här bakas skorpor!

På vägen hem är jag dock klantig nog att prata i mobiltelefonen när jag kör, precis när polisen står och tittar på mig! Höjden av galenskap! Självklart vinkas jag åt sidan och samtidigt som jag ber en tyst bön tittar polisen tjurigt på mig och beordrar mig att ge honom mitt dyrbara körkort. Jag ber om förlåtelse och ler fint, utan framgång. Då försöker jag istället pressa fram några tårar (det gick dock inte så vidare bra) samtidigt som jag förklarar att jag verkligen behöver mitt körkort för att kunna hjälpa en vän som ligger på sjukhuset (vilket ju är sant). Han är dock hård som sten och ger sig inte en tum.

Just då. Precis på den plats som jag står parkerad med den arge polisen bredvid mig, går en god vän förbi. Han frågar vad som hänt och ger sig med hull och hår in i samtalet. Han ber om förlåtelse å mina vägnar. Och han förklarar vilket viktigt arbete jag och min man gör i detta land. Han säger att jag är hans kära syster (vilket polisen hade svårt att förstå, för ”hur kan HON vara din syster?”) och han bedyrar att jag inte är en sådan som brukar bryta mot lagen.

Och just idag är det ju en sådan dag då allt går precis som det ska. Så polisen ler till slut emot mig, räcker fram körkortet och säger att jag ska vara försiktig i fortsättningen. Jag tackar, andas ut och lovar både mig själv och de två herrarna att jag aldrig mer ska prata i mobiltelefonen samtidigt som jag kör. Och det är med säkerhet!

Jag åker tacksamt hem med en bil full av förnödenheter. Barnen är glada. Mannen ringer och säger att hans ärende varit lyckat och att han är på väg tillbaks till Addis. Vi har mat på bordet som alla gillar, elektriciteten försvinner men kommer snabbt åter och en fin väninna tittar förbi.

Vissa dagar är helt enkelt bra dagar.

One response to Vissa dagar är helt enkelt bra dagar.

  1. 

    hurra för bra dagar!

    Gilla

Kommentera

