Min vän, du är älskad

februari 9, 2016 — Lämna en kommentar

Kanske finns det ingen bättre plats att befinna sig på än bakom ratten i en bil, bredvid en klok kvinna och hennes berättelser. I detta fall var vännen en 25årig fembarnsmamma. En stark människa, men med många brännande sår som livet utsatt henne för. Faderslös, utan pengar eller utbildning giftes hon bort vid 11 års ålder. Hon blev mamma när hon var 13 år. Några år senare var hon fembarnsmor, slagen och förnedrad av mannens tre äldre fruar. Hennes äldsta flicka användes som hemhjälp innan hon ens lärt sig prata ordentligt, vilket brännsåren på hennes händer vittnar om. Kvinnan bredvid mig i bilen försökte skydda sina barn, men det var svårt. Hon var ju själv bara ett barn.

Men hon flydde och tog sig en lång väg mot sin egen frihet. Idag kan hon skriva, pratar flera olika språk och tar sig fram på gatorna utan att bli förnedrad. Nu kämpar hon för att kunna ge sina barn en bättre framtid. För att nå detta mål kämpar hon hårt. Hon har fortfarande ärr på kroppen och en orolig blick, men hon tror på en förändring och hennes tro verkar smitta av sig på barnen.

flicka

Flickan på bilden har inget med texten att göra.

 

Där i bilen frågar kvinnan mig om vår Gud. ”Älskar han verkligen alla människor?” undrar hon. ”Även oss som inte är kristna?”.

En bra fråga. Och svaret är inte självklart för henne.

Men den Gud jag lärt känna gör det enkelt för mig att svara.

 

Min Gud älskar alla människor. Så pass att han klev ner till jorden och blev en av oss; dammig, sårad och nedtrampad. Vid sin krubba tog han emot både de enklaste herdarna och de ståtligaste visa männen från Östern. Han kom hit och han delar vår verklighet och vill vandra tillsammans med oss, mitt i skiten. Han vill borsta bort smutsen och lyfta upp dina barn i sin famn.

Du är vacker i hans ögon. Dina sårade händer är hans juveler, dyrbara och värdefulla. Han lovar inte frihet för din kropp i denna värld, men han lovar att aldrig överge dig. Aldrig lämna dig ensam. Och han vill bära dig in i en evighet tillsammans med honom.

Min vän, du är älskad.

”HERREN säger: ”Jag har sett hur mitt folk förtrycks…, och jag har hört hur de ropar över sina plågare. Jag känner till deras lidande. Därför har jag stigit ner för att rädda dem…” 2 Mos. 3:7

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

