Ett obekvämt ”tack”

februari 18, 2016 — 1 kommentar

rolfochirene 149

Kvinnorna tackar mig medan de går upp för vår garageuppfart och när de når vägen vänder de sig om för att buga och vinka. Lite senare ringer en av kvinnornas män för att berätta att de blev så glada. Han tackar för vår generositet.

Nästa dag stöter jag på mannen igen och han fortsätter att tacka. ”Det är så bra att vi fick så fina kläder till människorna på sjukhuset”, säger han. Jag blir lite obekväm, men försöker le och pratar om något annat. Det kryper inom mig och jag skäms över att de ska behöva känna en sådan tacksamhetsskuld.

Det jag gav kvinnorna var en påse begagnade kläder. Inte kläder som jag själv ville ha, utan gamla kläder som mina barn vuxit ur och som fått deras garderober att svämma över onödigt mycket. Det var inte svårt för mig att ge bort kläderna; trasiga skor och lite urtvättade byxor, för små tröjor och en använd filt. Det är självklart! Och det kostar mig egentligen ingenting.

Det jag längtar efter är inte ett tack, för det finns ingenting att tacka för. Jag längtar snarare efter en mer rättvis värld som vare sig består av överfulla garderober eller nakna, såriga fötter som tvingas springa över den heta asfalten.

Frågan är om jag är villig att ge av mer än mitt överflöd för att nå den verklighet jag längtar efter. Är jag villig att släppa taget om det jag egentligen själv tycker mig behöva? Är min längtan efter jämlikhet och rättvisa i världen så pass stark att jag själv vill gå dess väg?

Jag tittar på mitt hus och på allt jag så lätt tar för givet. Jag vet att jag inte har någon rätt att kalla dessa saker för ”mina” och jag vet att jag inte behöver allt jag har. Ändå kan det vara så svårt att släppa taget om dem. Men släpper jag inte taget om min värld, så kommer jag aldrig få uppleva en annan verklighet.

 

The earth provides enough to satisfy every man’s need,

but not every man’s greed.

– Mahatma Gandhi

One response to Ett obekvämt ”tack”

  1. 

    Bra utmaning – tack för detta! /James

    Gilla

Kommentera

