Två olika kalas

mars 1, 2016 — 2 kommentarer

I lördags hade vi den stora äran att vara inbjudna till två kalas. Den första festen tillägnades en liten rumänsk flicka som går i vår sexårings klass. Hemma hos henne samlades 12 barn från nio olika nationer och de åt kakor, tårta, bullar, kakor, kex, popcorn, kakor, knytten och kakor. Det var en trevlig och god fest!

Det andra kalaset vet jag fortfarande inte riktigt hur jag ska definiera. Var det ens en födelsedagsfest? Den som fyllde år såg vi inte röken av.

Jag och två av våra barn kom dit 40 minuter efter utsagd tid. Lagom, tänkte vi som ju sakteligen anpassar oss till det afrikanska tidsperspektivet. Den sjuåriga flickan som skulle vara föremål för festligheterna var dock ännu inte där, då hon var på skönhetssalongen och gjorde sig fin. Det fanns visserligen massor av banderoller med hennes namn, en stor affisch med henne utklädd till en prinsessa och massvis av glittriga hjärtan – men hon själv saknades.

Så vi väntade.

Tillsammans med ett tiotal vuxna såg vi klockan snurra. En timme gick, två timmar. Min son undrade varför inga andra barn var bjudna och jag kunde inte riktigt ge honom ett bra svar. Det serverades injera och vi åt. Sexåringen undrade var tårtan var och tvååringen levde rövare i soffan. Vi väntade allt mer otåliga.

Tre timmar gick och födelsedagsflickan var fortfarande på skönhetssalongen. Alla andra verkade tycka att detta var det mest naturliga i världen, men vi vred på oss och till slut skickade jag ett sms till Andreas och bad honom ringa och säga åt oss att komma hem! Han ringde och sa att han behövde hjälp i köket. En bra ursäkt! Så vi gav vårt lilla paket till födelsedagsbarnets mamma och gick hem.

2 responses to Två olika kalas

  1. 

    Å kära nån. Jag har hört hur barnkalasen kan gå till – helt otroliga arrangemang och klädsel som tjejerna knappt kan gå i… Är det lika för killar som har kalas?!

    Gilla

    • 

      Jag har faktiskt aldrig varit på ett liknande pojkkalas, så jag är osäker. Men säkert kan det vara mkt pompa och ståt även där. 🙂
      De flesta vi känner firar dock inte födelsedagar alls (förutom barnens klasskamrater förstås, som ju är mer internationella).

      Gilla

Kommentera

