Julförberedelser

december 6, 2016 — 3 kommentarer

imag0531

Strax innan advent träffade vi en god vän som nyligen valt att bli kristen. Naturligtvis hade han aldrig förut firat jul och han funderade nu på hur man brukar göra detta.  Vår vän vågar inte träffa sina troende landsmän och han vågar inte gå till kyrkan, så det var inte helt enkelt att hitta ett bra alternativ för hans firande. Istället undrade vi om han skulle vilja komma hem till oss och dela vår familjs julafton; vi kunde ju bland annat locka med julgran, god mat och härlig gemenskap.

Han återkom några dagar senare och berättade att han pratat med Jesus om saken. Vår vän hade tillsammans med Jesus bestämt att han ska fasta och bara umgås med Jubilaren under helgen. Han var väldigt nöjd med detta beslut och tackade därför nej till vårt erbjudande att fira en svensk jul tillsammans med oss.

Denna man gav mig en tankeställare! Jag älskar julen och precis som de flesta hemma i Sverige så håller vi (trots den etiopiska sommarvärmen och blommande rabatter) på att pynta vårt hus med både adventsstjärnor, tomtar och doften från lussebullar. Det är fint! Men samtidigt frågade jag mig själv om jag verkligen låtit födelsedagsbarnet själv sätta sin prägel på helgdagarna? Är jag så upptagen med mina traditioner och mitt pyntande att jag glömmer att checka läget med Honom? Hur vill han bli firad av mig och min familj? Eller är detta en opassande fråga att ställa sig vid julen?

Våra syskon som ännu inte hunnit landa i sina egna traditioner påminner mig återigen om evangeliets budskap. De som inte smakat på pepparkakornas beroendeframkallande kryddor och som inte förstått att man ska lägga tusentals kronor på julklappar – de påminner mig om det enkla, men samtidigt så stora i denna högtid.

De påminner mig om en Gud som klev ner till en trasig och bortvänd värld. En Messias som kom för att befria de fångna och för att skapa frid i de mest kaotiska hjärtan. En Mästare och Vän som kom med gemenskap och glädje. Och mina traditioner, som jag visserligen kommer fortsätta att värna om, blir plötsligt inte det viktigaste. Pepparkakorna må vara goda, men de är inte oumbärliga. Och julklapparnas dragningskraft förlorar sin kraft. För jag ser i mina vänners liv att Han är nog.

Och jag vill ju att Han ska vara nog också för mig. Även nu runt julen!

3 responses to Julförberedelser

  1. 

    Tack Frida. Den tankeställaren tar även jag med mig in i julförberedelserna och mitt hjärtas förberedelse!

    Gilla

  2. 
    Annahita Parsan december 21, 2016 kl. 16:54

    Älskar dig Frida, Guds älskade barn, du är underbar.
    Önskar er en God Jul & Gott nytt år med vänner i Etiopien. Annahita Parsan

    Gilla

  3. 
    Johannes Dencker december 24, 2016 kl. 00:34

    Tack, Frida! Berättelsen om er gode väns beslut om julfirandet kommer med i julnattens predikan i Bårslövs kyrka, som jag just förberett. Önskar er en God Jul!

    Gilla

Kommentera

