Färgbomber

december 7, 2016 — 1 kommentar

Ibland när jag ser kvinnor som skrider ned för gatan så kan jag svära på att de planerat sin klädsel!  Att de ringt varandra på morgonen och sagt; ”Idag ska vi vara vackra! Jag tar lila, så tar du rött och du tar en kombination av alla färger. Och så går vi elegant nedför gatan i rätt ordning, med vinden snett bakifrån så att tyget dansar runt våra ben”. Att se dem gör mig så glad!

Och färgkombinationerna funkar! De blandas i mina otränade ögon på ett helt okontrollerat sätt, men det funkar! Och något sorts system ska det visst finnas: kvinnan matchar sin underkjol med basfärgen på klänningen. Och hon ska matcha slöjan med en detaljfärg. Eller om det var tvärt om. Och så har hon ju den lilla slöjan som sitter under den stora som också på något outgrundligt sätt passar in bland alla mönster och färger.

Det är så vackert!

Och kanske är det även frågan om en sorts överlevnadsstrategi för dem som bor i ökenlandskapen i öst. När allt annat är grått och torrt och brunt och trist, så ropar kvinnornas kläder ut liv och glädje.

juni-2015-diredawa-frida-063

One response to Färgbomber

  1. 

    Vad intressant att läsa om!

    Gilla

Kommentera

