Flyktingarnas dag

december 17, 2016 — Lämna en kommentar

Mina omständigheter och problem får plötsligt ett nytt ljus när jag öppnar upp min dator. Läser om barnen. De som är instängda i staden. Och de som lyckats fly, men bara är i början av sin långa vandring tillbaks till friheten. Jag tänker på dem, frustrerad och arg.

Men jag kan även känna ett litet pirr i magen, för jag inser att mitt i detta svarta, mörka och äckliga – så behövs jag. Utan mig går något förlorat!

https://i0.wp.com/x.cdn-expressen.se/images/e4/8c/e48c8d89c2c04d9f8eb3d4bee79109f7/16x9/760.jpg

En pojke i Aleppo, bild från Expressen.se

Idag är det, åtminstone här i Etiopien, flyktingarnas dag. Och jag tänker att det passar alldeles ypperligt att fira flyktingarnas dag under fjärde advent. Vi tänker på Josef och Maria som tvingades vandra en lång väg, som förgäves letade efter ett boende, som nekades inträde och som till slut fick föda sin bebis i ett stall. Och hur de senare med sin nyfödde son tvingades ut på ytterligare en lång vandring, i flykt från döden.

Jesus föddes till ett liv som flykting.

jesus-flykting-1024x646

Från christianmolk.se

Så är det något som vi borde tänka på, engagera oss i och lyfta upp dessa dagar så är det väl just flyktingarna? Dem i vår närhet och dem långt bort. Och det fina i det hela är att vi kan göra skillnad! Hur lite ork vi än har så kan vi göra skillnad! Åtminstone för en person.

Jag vet hur viktigt det är! Jag har ju inte varit en flykting, men jag har varit ny i en kultur. Jag vet hur sårbar och utanför man kan känna sig. Och jag vet hur otroligt viktigt det är att få bli mottagen, inbjuden och älskad. Att få bli förlåten när jag gör fel och inte förstår hur jag ska bete mig. Att bli lotsad genom det nya. Att bli inbjuden till en julfest eller att få uppleva hur ett hem ser ut i detta nya land. Och jag önskar alla, alla invandrare den fantastiska hjälp jag själv fått som invandrad. Det finns så mycket vi kan göra för dem runt omkring oss!

Och för dem som är kvar i Aleppo eller i flyktinglägren – för dem kan vi också göra skillnad. Skänka en generös slant till  tex. Läkare utan gränser, Rädda barnens flyktingarbete, Open doors eller EFS insamling till människorna i dessa områden. Det gör faktiskt skillnad.

Jo, jag är arg och ledsen. Orkar knappt läsa mer om det Syrien som jag älskar.Samtidigt blir jag utmanad och peppad till att göra åtminstonde något för någon – och jag tror att det går, trots att jag befinner mig långt, långt bort. jag tror att det går för oss alla!

Annars går något förlorat!

Kolla gärna in JULUPPROPET – som utmanar den svenska regeringen att agera för en mer human migrationspolitik.

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

