Bröllop

januari 13, 2017 — Lämna en kommentar

Jag fullkomligt älskar livets spontanitet här! Även om det tyvärr också är osäkerheten om vad dagen ska bära med sig som ibland gör mig så stressad…

Under hösten har jag lärt känna en ny vän. Vi har träffats ett par gånger i veckan och under dessa stunder har hon ofta delat sin längtan efter att få gifta sig.  En gång när vi träffades så bad vi igen för en framtida man för henne, en som hon själv kan älska och lita på. En kvinna i hennes situation har tyvärr inte så lätt för att hitta någon.

En vecka senare träffades vi igen. Ivrigt hoppade hon in i bilen och kunde inte dölja sin entusiasm. ”Frida, jag har goda nyheter!” skrattade hon fram. ”Jag ska gifta mig på söndag!”.

Vad glad jag blev! Och förvånad! Och tveksam!

Den här kvinnan har ingen familj som kunde stå vid hennes sida under bröllopsförberedelserna, så vi fick med glädje ta den rollen. Andreas och en landsman till brudparet träffade hennes blivande man, de samtalade om vad ett äktenskap innebär och om hur de tänkt sig framtiden. Efter en stunds diskussion kunde de där och då godkänna bröllopet, men rådde dem att vänta en vecka till. Omständigheter gjorde att de tyvärr inte kunde vänta längre.

Så började förberedelserna. Det bestämdes att jag, istället för mamman, skulle få överlämna bruden. I praktiken blev jag nog en sorts tärna, vilket kändes otroligt fint! Det var en väldigt rolig vecka där jag tillsammans med den andra tärnan och bruden fick djupdyka i bröllopstraditioner. På en dag hyrdes bröllopsklänning, beställdes brudbukett, bokades mat, ringdes in gäster, köpte tärnklänningar, smycken och bokades frisörsalong. Vi åkte runt över hela Addis och diskuterade våra olika idéer. Bruden var såklart full av förväntan.!

58624

Själva bröllopsdagen började tidigt med att jag hämtade en jätte vacker brudbukett. Sedan åkte vi tillsammans till frisören där vi sminkades och fixade håret. Därefter drog vi hem till mig där vi klädde om. Bruden hade valt ett fantastiskt tyg som jag och den andra tärnan fick svepa in oss i och hon själv var så vacker i först en modern vit skapelse och sedan i ett mer traditionellt tyg.

58634

En brinnande locktång. Som funkar!

Brudgummens bestman ringde snart och skrek lite argt på oss, för att vi såklart var sena. Vad då, man ska väl vara sen!?

Vi skynda på, glömde det mesta vi skulle haft med oss och var snart framme i det hus där vigseln skulle äga rum. Sprang ut ur bilarna, snabbt fram med buketterna, leendena på och håret tillrättalagt. Det var filmkameror och blixtrar precis framför våra ansikten medan vi tågade in – och där längst fram satt han, brudgummen!!

Själva vigseln var jättefin och det var många människor där. De flesta av gästerna kände dock vare sig bruden eller brudgummen men de ville visa att de var brudparets nya familj. Jag blev såklart berörd och var så tacksam! Det hela verkar så rätt!

dsc_0086-kopia

Efter vigseln blev det kött, kött och mer kött. Och läsk. Applåder och visdomsord. Sedan for brudparet och vi tärnor till fotografen, innan brudparet försvann till sitt hotell.

En fantastisk vecka. Så full av Guds nåd och överraskningar!

dsc02499

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

