Livet är ändå bra fint!

mars 9, 2017 — 2 kommentarer

(I många veckor har jag trott att anledningen till att jag inte kunnat posta ett inlägg här beror på att regeringen stängt ner min hemsida igen. Men idag upptäckte jag att jag helt enkelt inte varit inloggad… Snopet! Så nu ger jag bloggandet ytterligare ett försök!)

Jag kom just hem från en god lunch tillsammans med bekanta, sittandes på golvet i ett litet hus i utkanten av Addis. I bilen på väg därifrån reflekterade jag med tacksamhet över vår vardag här och över den mångfald av uppgifter vi befattar oss med. Och då jag det senaste året allt för ofta tillåtit mig själv att se livet utifrån en ganska negativ sida, blir kontrasten så stor när jag får känna endast och bara glädje! Livet är trots allt bra vackert! Och kanske upplever jag det lite starkare just idag, när jag efter två veckor på resa fått lite perspektiv till vardagen.

DSC01617

Jag är tacksamhet över en vardagen som utöver alla rutiner och ”det gamla vanliga” också får innehålla små överraskningar. Detaljer som för andra kanske inte skulle vara så revolutionerande, men som för mig är små värdefulla diamanter. Att regelbundet få kliva in genom de enkla husens okända dörrar, in i mörka små rum för att där bli bjuden på rykande varmt etiopiskt kaffe eller kryddstarkt te är mig en sådan pärla! Att få komma bakom en del av människornas murar och bland allt bråte få upptäcka så otroligt mycket vackert.

Eller att få läsa Bibeln, förbereda studier och jämföra verserna på olika språk. Eller fundera över hur en viss text kan uppfattas i en viss kultur. Och diskutera omskärelse och slöjans berättigande.

Eller att få välkomna en kvinna till middagsbordet, som aldrig förr besökt en vit människas hem. Jag älskar dessa inslag i vardagen!

Hur många har fått lära sig att slakta getter på arbetstid? Eller höns för den delen?

Hur många har åkt vilse i en väglös öken för att till sist jublandes komma fram till det vattenhål de letat efter. Hur många har på vägen till ett möte kunnat passa på att mata hyenor och apor? Det sker verkligen inte varje dag här i Etiopien, men jag inser att dessa ovanliga inslagen i mitt liv gör mig så rik!

Vi får lära oss om muslimska högtider. Och ortodoxa. Och de protestantiska såklart.

Vi får skratta tillsammans med människor. Och gråta. Floder…

Vi har fått ta emot nyfödda barn i vår famn och fått höra det första fantastiska skriket. Vi får regelbundet besöka sjuka på sjukhuset. Möta den svarta sorgen. Se hoppet. Dela livet.

Vi får samtala om hur vi kan enas och älska varandra bättre. Får vara med om dop och tillväxt. Vi får se människor slå ut och blomma.

Vi får göra det vi älskar! Med ett folk vi älskar!

Och även om de flesta dagar ju ändå är just “vardagliga” och inte alls särskilt spännande (vilket jag skrev om i ”några myter om hur det är att bo i Afrika”) – så är jag så tacksam över de olika delarna som kommit att bli vårt liv!

februari -08 196

2 responses to Livet är ändå bra fint!

  1. 
    Rolf Gustafson mars 9, 2017 kl. 08:12

    Ett så rikt liv! Det önskar jag att många fler får smaka på. Det kan förändra världen.

    Gilla

  2. 

    Jag tänkte smått uppgivet att det väl inte va nån mening med att kika in här igen, men jovisst! Äntligen nytt inlägg!! Och vad jag saknar den där vardagen. Livet i dess fulla kraft. Men jag kommer snart igen och tar del av den 🙂

    Gilla

Kommentera

