Kunden har aldrig rätt

april 25, 2017 — 2 kommentarer

Jag har haft lite problem med ryggen det senaste året och valde därför att besöka en massör/fysioterapeut i går. En otroligt duktig och omtänksam kvinna! Det tog dock en lång stund att övertala henne till att jag inte ville bli masserad på vare sig mage eller bröst. Varför? Undrade hon förstås. Varför?! Hur skulle hon kunna massera i 40 minuter utan att göra magen och vad är det egentligen för fel på mig? Är jag gravid? Eller bara väldigt, väldigt konstig?  Till saken hör att det inte är första gången jag träffar henne, och denna diskussion har vi varenda gång…

Jag bor i ett land där kunden inte alltid har rätt. Åtminstone inte oemotsagd.

Jag var med en brud när hon skulle prova sin brudklänning – och fick bevittna hur tre andra kvinnor (inklusive ägaren av affären) diskuterade brudens ”bildäck”. De ansåg att hon var för tjock, vilket de naturligtvis lät henne veta. Brudklänningen var det absolut inget fel på, enligt dem. Men kunden däremot… kunden hade många fel.

När jag skulle köpa en tunika så visste affärsbiträdet exakt vilken sjal jag skulle kombinera den med. Den sjal jag hade funkade inte alls och att jag inte gillade färgerna på hennes sjal spelade ingen roll, det var den jag skulle ha.

marknad

En frisör jag gick till hade väldigt roligt åt mitt hår. ”Det är sååå konstigt och väldigt slitet” berättade hon glatt för sina kollegor. Jag orkade inte protestera. Och för 20 kronor kanske man inte ska räkna med att uppmuntran ingår i priset?

Ber jag om ”ingen lök” på en restaurang så ska vi inte bli förvånade om vi istället får extra lök till maten. ”Du sa ju lök!”. (Språkförbistring??)

En läkare på den lokala lilla kliniken i vårt bostadsområde klämde på mina naglar och oroade sig över att de var så bleka. ”Du måste vara sjuk” tyckte han bestämt. ”Jag är ferenji” (utlänning/viting) svarade jag. Ferenjis har bleka fingertoppar, det hör liksom till… men läkaren höll inte med.

Och en gång beställde jag ett bord efter en egen noggrann ritning. När bordet var färdigt så saknade den en hylla och den var gjord i fel storlek. ”Inget problem alls!”, tyckte snickaren. Nähä, tänkte jag som kund.  (Men faktum är att den blev väldigt fin!)

Nej. Vem har sagt att kunden ska ha rätt?

Annonser

2 responses to Kunden har aldrig rätt

  1. 
    maytembermaytember april 27, 2017 kl. 17:50

    Haha! Läste igenom min gamla blogg förra veckan och kan därför påstå att våra erfarenheter av Addis är rätt identiska 😉 https://addistesfa.wordpress.com/2013/01/30/kunden-har-alltid-fel/

    Gilla

    • 

      Å, vi har skojat om det här i flera års tid. ”Jaha, nä visst ja, vi är ju bara kunder…”
      Kommer troligt från din blogg från början!
      Googlade till å med för att hitta, men datorn dog.

      Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s