I skydd av natten

april 19, 2017 — Lämna en kommentar

Ångesten trivs bäst i ensamhet. Där i skydd av natten växer den sig allt starkare. Jag tänker att den bör lyftas fram i ljuset, men det är så mycket enklare att göra det när man är på andra sidan. Så mycket handlar om att komma till andra sidan.

Nu befinner jag mig på lite olika sidor olika dagar, beroende på omständigheterna. Det kommer dagar som inte går att möta med mycket mer än en suckan. Medan andra stunder fortfarande stimulerar till uppkavlade ärmar och jag kan undra vad det egentligen finns att klaga på.

Och under dessa ”bra dagar” måste jag försöka begränsa mig själv, annars blir konsekvenserna för stora. Det jag älskar och det som vanligen ger mig energi, bryter nu ner mig. Vi huserade t.ex en stor fest i lördags, vilket ju är något vi gjort ett stort antal gånger och som helt klart ligger på vår topp-5-lista av favoriter. Det var fantastiskt roligt att få se dessa 40-talet människor fira påsk, inom ramarna för sin egen kultur. För första gången firade de tillsammans och det gav mig så mycket glädje att se dem glädjas. MEN det krävde sedan många dagar av återhämtning, en mängd tårar, ångest och sömnlöshet från min sida. Det är ödmjukande och svårt. Och det upprepar sig gång på gång.

Det är så många som vandrat längst den här vägen före mig. Många som gått mycket längre och djupare. Och jag klandrar mig själv för att inte har tagit andras varnande exempel på allvar och hittade vägskylten med en annan riktning. Men hur skulle jag kunnat göra det? Vi kommer ju alla från så olika håll.

IMG_0191

Den här perioden är inte så enkel. Men mitt i känslokarusellen viskar Jesus om sin trofasthet. Han vandrar så nära så nära så nära och andas nåd också för dem som knappt orkar överleva till nästa andetag. Ett bergsfast hopp. En botten som kommer ta emot.

Hans nåd räcker också för idag. Det är vad jag precis sa till en kvinna som även hon brottas med livet just nu. Och när jag sa det till henne så insåg jag att jag också sa det till mig själv.

Hans nåd räcker. Också idag.

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

