Eid al-Adha

september 24, 2015 — 1 kommentar

IMAG1163-1Idag är det fest lite varstans på vår jord, även bland våra vänner här i Etiopien! Man köper nya kläder, inhandlar massvis av kakor, förbereder det perfekta fåret inför slakten och hälsar människor med frid. Jag var ner på marknaden igår och fick där trängas med hundratals andra som i sista minut skulle göra sina inköp. Min vän armbågade sig in på bageriet, men för att slippa bli nedtrampad fick jag snällt vänta utanför med vår tvååring. Stämningen var hög och förväntningarna kändes i luften. Ungefär som lillejulafton i Sverige!

Det är Eid al-Adha! Offerhögtiden!

Eid firar man till åminnelse av profeten Ibrahims (Abrahams) offer, han som valde att ge det allra käraste han hade (enligt Koranen är det Ismael) till sin herre. När en muslim offrar idag så gör han en symbolisk handling som påvisar hans kärlek och tillit till Allah. Att slakta ett djur för Allahs skull och dela ut en tredjedel av köttet till de behövande är en sunna (traditionen/Muhammeds handling) och en möjlighet för den som har råd att söka närhet till sin skapare. Varje god handling som görs under dessa dagar belönas mångdubbelt.

Eid al-Adha firas på den tionde dagen av pilgrimsmånaden Dhul hijjah.

Redan dagarna innan Eid finns det några särskilda ritualer som man som muslim bör beakta.

  1. Vallfärden

Givetvis är det största man kan göra under dessa dagar att utföra hajj (vallfärden), vilket avslutas med att man offrar till Allah. Den som enligt föreskrifterna utför en hajj får syndernas förlåtelse och därmed en given plats i paradiset. Varje bön som utförs i Mecka motsvara hundratusen böner på något annat ställe!

Just nu kan vi räkna med att över två miljoner människor samlats i Mecka.

  1. Fastan

Många fastar samtliga första tio dagar av dhul hijja, men att fasta dagen innan Eid (alltså den nionde dagen i månaden) har en särskilt stor belöning. Profeten säger att den personen ”belönas av Allah genom att det föregående samt det kommande årets synder förlåts”.

  1. Tahleel

Man bör göra mycket tahleel (upprepa att ”det finns ingen gudom värd att dyrkas utom Allah”), tahmeed (”All pris tillhör Allah”) och takbeer (utropa ”Allah är Större”) under dessa dagar. Lyssnar du riktigt noga så kan du säkert höra dessa arabiska ord viskas någonstans nära dig.

  1. Al-Adha

IMAG1881Och idag är det alltså slutligen Al Adha, den tionde dagen av dhul hijjah och självaste offerdagen.

Dagen börjar med att man slaktar det djur man utvalt enligt Koranens föreskrifter. Man klär sig i sina bästa kläder och går på den obligatoriska bönen, som just under Eid al-adha ofta sker utomhus på ett stor fält. Därefter tillagar man köttet och en tredjedel av maten ges till de fattiga. Resten av dagen ägnas åt ätande! Och ätande! Sedan fortsätter man att besöka grannar och vänner i dagarna tre. Och man ger alla ett smakprov på det egna köttet.

Vi hade en fantastiskt härlig dag!

För mig är Id Al-Adha väldigt speciellt. Jag älskar det här folket. Och jag ser mångas iver att söka sig till gud i hopp om hans barmhärtighet. Jag ber att vi alla ska få möta Hans sanning, inte minst denna helg.

Annonser

Trackbacks and Pingbacks:

  1. September och fest! « aammin - september 13, 2016

    […] vi har firat Eid al-Adha (den muslimska offerhögtiden) tillsammans med några muslimska vänner och deras härliga […]

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s