Kommer hon?

juni 15, 2016 — Lämna en kommentar

De senaste dagarna har vi väntat på en kvinna som skulle komma och bo med oss i en dryg vecka. Vi har dock inte hört något ifrån henne och jag antar att hon av någon anledning inte kommer dyka upp. Men vem vet, kanske kommer hon idag?

Vi börjar bli ganska vana med att inget är definitivt förrän det verkligen sker. Jag som egentligen gillar att vara förberedd lagar allt mer sällan mat innan gästerna faktiskt gör entré, för allt som oftast har vi stått där med överfulla kastruller eller en termos full med odrucket kaffe. Istället får gästerna, om de verkligen dyker upp, vänta medan grytan puttrar. Ibland kommer de som de sagt. Ibland några timmar senare. Ibland inte alls. Vanligtvis bärs ingen ursäkt eller förklaring fram.

Men så sker ju minst lika ofta motsatsen. Någon befinner sig plötsligt i vårt hem utan förvarning och en får anpassa sig till situationen. En gång skulle en ny bekantskap komma på lunch, men när vi öppnade dörren stod han där med alla sina tillhörigheter nedpackade i en resväska. Han flyttade in till oss och stannade i sex månader… Detta hör väl till det lite mer extrema i vårt hus, men är faktiskt fullt normalt bland våra vänner.

Jag frågade nyligen en vän här i Etiopien om hur hon tänker när det gäller gäster och hon sa att gäster ska alltid vara välkomna och man ska alltid betala allt för dem, tjäna dem och ge dem en säng att sova i. Gillar de inte maten (vilket många är ärliga och säger), så lagar min vän en annan. Hon följer med dem på sjukhusbesök, ber för dem och försöker möta deras behov. Familjen har övernattande gäster som tränger ihop sig i deras lilla lägenhet mer än hälften av årets alla nätter – och hon tjänar dem (oftast) med glädje!

”Mitt hus är ditt hus” brukar man säga. Och det är ju så fruktansvärt fint med detta tänk! Det utmanar mitt kontrollbehov, min vilja att bara visa upp ”den välstädade sidan” av familjelivet och den krossar mina tankar om vad som är mitt och vad som är ditt.

18153_264442438072_514313072_3330055_3386948_n

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

